Školní poradenské pracoviště
Školní poradenské pracoviště poskytuje poradenské a konzultační služby žákům, zákonným zástupcům a pedagogům, a to bezplatně. Obsah poradenských služeb je v souladu s platnou legislativou dle vyhlášky č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, a dle Zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů.
K hlavním cílům patří iniciování aktivit vedoucích ke zlepšení školního klimatu, primární prevence v oblasti školní neúspěšnosti a rizikového chování a zkvalitnění péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.
Aktivity školního poradenského pracoviště zajišťují:
- výchovný poradce
- školní metodik prevence
- speciální pedagog
- školní psycholog
Činnost výchovného poradce
Do hlavní pracovní náplně výchovného poradce patří:
- organizace výchovných a preventivních akcí pro žáky (besedy, exkurze, přednášky apod.),
- vyhledávání žáků, jejichž vývoj a vzdělávání vyžaduje zvláštní pozornost, a příprava návrhů na další péči o tyto žáky,
- evidence neomluvené absence žáků,
- řešení závažných přestupků proti školnímu řádu,
- konzultace žákům, rodičům i kolegům k problémům spojeným s nekázní žáků a neplněním školních povinností.
Činnost školního metodika prevence
Do hlavní pracovní náplně školního metodika prevence patří:
- koordinace tvorby a kontrola realizace preventivního programu školy,realizace a koordinace aktivit zaměřených na prevenci záškoláctví, závislostí, agresivity a dalších sociálně patologických jevů,
- monitorování sociálně patologických jevů či jejich rizika,
- sběr a vyhodnocení sociometrie,
- spolupráce s třídními učiteli při zachycování varovných signálů spojených s možností rozvoje sociálně patologických jevů u jednotlivých žáků a tříd a participace na sledování úrovně rizikových faktorů, které jsou významné pro rozvoj sociálně patologických jevů ve škole,
- metodické vedení činnosti pedagogických pracovníků školy v oblasti prevence sociálně patologických jevů (vyhledávání problémových projevů chování, preventivní práce s třídními kolektivy),
- zajišťování a předávání odborných informací o problematice sociálně patologických jevů, o nabídkách programů a projektů, o metodách a formách specifické primární prevence pedagogickým pracovníkům školy,
- kontaktování odpovídajícího odborného pracoviště a participace na intervenci a následné péči v případě akutního výskytu sociálně patologických jevů,
- vedení písemných záznamů umožňujících doložit rozsah a obsah činnosti školního metodika prevence, navržená a realizovaná opatření,
- koordinace spolupráce školy s Policií ČR, krizovými centry, kurátory a dalšími odborníky,
- spolupráce při zajišťování besed, přednášek a aktivit pro třídní kolektivy,
- poskytování informačních a metodických materiálů,
- aktivní spolupráce s rodinou v případě krizové intervence.
Činnost školního speciálního pedagoga
Do hlavní pracovní náplně speciálního pedagoga patří:
- provádění, event. zajištění krátkodobé i dlouhodobé individuální práce se žákem či skupinou žáků (speciálně pedagogické vzdělávací činnosti, činnosti reedukační, kompenzační, stimulační),
- participace na přípravě zápisu a účast na zápisu do 1. ročníku základního vzdělávání,
- screeningové vyšetření u žáků prvního ročníku zaměřené na rizika poruch čtení a psaní, která by mohla být jednou z příčin školní neúspěšnosti,
- depistážní činnost a screeningová činnost v oblasti vyhledávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a jejich následné zařazení do speciálně pedagogické péče,
- diagnostika speciálních vzdělávacích potřeb (shromažďování údajů o žákovi, včetně osobní a rodinné anamnézy, analýza získaných údajů a jejich vyhodnocení),
- konzultace s pedagogy, vytváření strategií práce s konkrétními žáky,
- náslechy v hodinách zaměřené na konkrétního žáka či skupinu,
- participace na vytvoření individuálního vzdělávacího plánu (v kooperaci s třídním učitelem, učitelem odborného předmětu, s vedením školy, se zákonnými zástupci žáka a se žákem),
- průběžné vyhodnocování účinnosti navržených opatření, dle potřeby navržení a realizace úprav,
- koordinace a metodické vedení pedagogických asistentů ve škole,
- metodické činnosti pro pedagogy školy – specifika výuky, návrhy metod a forem práce se žáky – jejich zavádění do výuky, instruktáže využívání speciálních pomůcek a didaktických materiálů,
- úpravy školního prostředí, zajištění speciálních pomůcek, didaktických a diagnostických materiálů,
- speciálně pedagogické poradenské intervence a služby pro žáky, zákonné zástupce a pedagogy školy,
- zabezpečení průběžné komunikace a kontaktů s rodinou žáka (se zákonným zástupcem),
- spolupráce se školskými poradenskými zařízeními a s dalšími institucemi a odbornými pracovníky,
- vedení databáze a dokumentace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
Činnost školního psychologa
Do hlavní pracovní náplně školního psychologa patří:
- spolupráce při přípravě a průběhu zápisu do 1. ročníku základního vzdělávání, depistáž specifických poruch učení ve spolupráci se speciálním pedagogem a depistáž a diagnostika nadaných dětí (oblast diagnostiky a depistáže),
- odhalování sociálního klimatu ve třídách, screening, ankety a dotazníky ve škole,
- péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami (pomoc při sestavování plánu pedagogické podpory a vedení), podpora spolupráce třídy a třídního učitele, individuální konzultace pro pedagogické pracovníky v oblasti výchovy a vzdělání, konzultace se zákonnými zástupci (oblast konzultační),
- individuální případové práce se žáky v osobních problémech, krizová intervence a zpracování krize nejen pro žáky, ale i pro pedagogické pracovníky a zákonné zástupce (oblast poradenská),
- prevence školního neúspěchu, nápravy a vedení, zprostředkování technik a hygieny učení pro žáky, skupinová a komunitní práce se žáky, koordinace preventivní práce ve třídě (oblast intervenční a preventivní),
- metodická podpora při práci se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a metodická pomoc třídním učitelům,
- pomoc s přípravou pracovních seminářů pro pedagogické pracovníky, besed a osvěty zákonným zástupcům (prezentační a informační činnost),
- účast na pracovních poradách školy,
- koordinace poradenských služeb na škole.
Členové školního poradenského pracoviště
Školní speciální pedagožka a metodička prevence
Mgr. Jana Dlabolová
dlabolova@skoly-navis.cz
Konzultační hodiny: po domluvě (email či edupage)
Školní psycholožka
Mgr. Kateřina Smužanica
smuzanica@skoly-navis.cz
Konzultační hodiny: po-st po domluvě (email či edupage)
Výchovný poradce
Mgr. Jan Vepřek
veprek@skoly-navis.cz
Konzultační hodiny: po domluvě (email či edupage)